O štrúdlu

24.08.2011 10:04

Včera večer jsem upekla štrúdl, 3 rukávy, jak říkává moje mamka za Moravy. Do rána se po něm zaprášilo. Byl z koupeného listového těsta, ale jablíčka byla z vlastní zahrady, červená, slaďoučká a voňavá. Krájela jsem je na kousky, protože se mi jejich úžasnou hmotu náhle nechtělo ničit strouháním… a přitom jsem je vždy předtím strouhávala… Taky jsem do štrúdlu dávala spařené rozinky… a náhle mi přišlo, že dát je tam je odrazem nedostatku smyslu pro geometrii a teologii. Přeberte si to jak chcete. Štrúdl chutnal skvěle a dcera ocenila, že tam rozinky nejsou. Nemá je totiž ráda.

Ingredience:

500 g listového těsta

12 středně velkých jablek

rozinky ?

1 vanilkový cukr

2 lžičky mleté skořice

1 vaječný bílek na potření štrúdlu

hladká mouka

Postup:

Nejdříve si připravíme jablka, která zbavíme jadřinců (nebo i slupky). Jakmile jsou jablka očištěná, nastrouháme je na hrubém struhadle, nebo nakrájíme na kousky a posypeme skořicí a vanilkovým cukrem (nebo rozinkami, kokosem, anebo sekanými ořechy…). Aby se listové těsto nelepilo, posypeme vál hladkou moukou a následně vyválíme z těsta dvě obdélníkové placky. Na rozválené listové těsto rozprostřeme nastrouhaná jablka, a štrúdl srolujeme, přičemž konce zabalíme pod štrúdl. Takto už můžeme přenést štrúdl na plech, který jsme nejdříve vyložili pečícím papírem. Před tím, než dáme štrúdl do trouby, potřeme jej rozšlehaným bílkem z vajíčka. Pečeme v rozehřáté troubě na 190°C přibližně třicet minut.